آیا موسیقی در زنگ تربیت بدنی جایگاهی دارد؟

یکی از هنرهای زیبا که از ابتدای خلقت در نهاد طبیعت مستور بوده، موسیقی است. به نحوی که این نهاد طبیعی اولین آموزگار انسانها در آموختن هنرهای بسیار زیبایی بوده است.

درمورد ورزش و موسیقی سابقه  آن بیشتر به بازیهای بومی و محلی و سنتی و رقصهای آئینهاباز می گردد

و در همه اعصار ما شاهد ارتباط بین این دو بوده ایم ، در فرهنگ ایرانی ورزش بویژه در شکل ورزش باستانی آمیخته با هنر و ادب و موسیقی بوده است و ضرب مرشد ریتم ورزش را شکل داده است و ورزشکاران با ضرب مرشد به وجد آمده ودر جهت تقویت قوای جسمی و روحی خود کوشیده اند .

گوش دادن به موسیقی مناسب به هنگام انجام تمرینات ورزشی می تواند بهره حرکات ورزشی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. نتایج تحقیقات کارشناسان و دانشمندان نشان داده است، همانگونه که یک موسیقی می تواند خاطرات گذشته را زنده کرده و احساسات ما را تغییر دهد، این توانایی را دارد که انگیزه انجام تمرینات ورزشی را بیشتر کند و باعث شود ورزشکار جدی تر تمرین کند.


 - آیا تا بحال دقت کرده اید که چطور آهنگ های بخصوص کارایی ورزشکاران را هنگام ورزش کردن در باشگاه بالا تر می برد ،تحقیقات نشان داده است که آهنگهای پر جنب وجوش و مهیج ، تنش و کشش عضلات را افزایش می دهد در حالی که آهنگهای آرام و ملایم این تنشها و فشارها را کاهش میدهد .

- موسیقی می تواند مهارتهای حرکتی را افزایش دهد . گفته میشود کودکانی که حین گوش دادن به موسیقی مهارت های حرکتی مثل پرتاب کردن ،  پریدن و گرفتن را یاد می گیرند ، بسیار بهتراز آن دسته از کودکانی آموزش می گیرند که بدون گوش دادن به موسیقی این فعالیت هارا یاد می گیرند. لذا مربیان تربیت بدنی از این مقوله نباید به راحتی بگذرند با شروع مدارس و طرح نرمش صبحگاهی با موسیقی محلی یا باستانی فرصت خوبی است که از این موهبت الهی به  نحو احسن در بخش تربیت از طریق بدن استفاده کرد.

- همانطور که موسیقی در وهله نخست از اصلی ترین عنصر یعنی ریتم تشکیل شده در ورزش نیز کندی ، تندی و تعادل در حرکات ورزشی حاکی از اهمیت و جایگاه ریتم در این پدیده است .

-    مطالعات علمی نشان داده شده که موسیقی بر عملکرد فیزیولوژیکی نظیر تنفس و ضربان قلب و فشار خون تاثیر دارد و میزان هورمون کورتیزول هنگام بروز استرس بالامیرود و میزان آندروفین ها نیز توسط موسیقی را افزایش می یابد .

- غده تالاسوس بعنوان مهمترین غده در مغزانسان محرکها صوتی را به وسیله سیستمهای عصبی دریافت ودر کنار حافظه و  تخیل به آنها پاسخ میدهد . غده هیپوفیز نیز که از تالاموس فرمان دریافت می کندبه محرکهای صوتی موزون پاسخ میدهد و موجب بروز ترشحاتی می شود که نتیجه آن آزادسازی ماده آرام بخش آندروفین خواهد بود.

موسیقی باعث میشود که ترشح و آزادسازی ماده اضطراب زا(کاتولومین )کاهش یافته و میزان ضربان قلب و فشار خون را کاهش میدهد و میتواند در کنار ورزش در جذب و ذخیره انرژی و رها کردن انرژی در ورزشکاران نیز کمک فراوان کند

فهم میکانیسم های که به واسطه آنها بدن به موسیقی واکنش نشان میدهد ، می تواند کاربرد موثر موسیقی در ورزش را نشان دهد . مطالعه جامه مقالاتی که دراین زمینه نگاشته شده اند ، نشان می دهد که موسیقی به چند طریق بر ورزش و فعالیتهای بدنی اثر می گذارد .

  • موسیقی توجه ورزشکاران را افزایش می دهد و توجه وی را تا حدی از خستگی منحرف می نماید و این وضعیت باعث کاهش مزان تلاش اضافی ورزشکار می شود و تکنیکی است که بسیاری از ورزشکاران به آن اعتراف دارند
  • موسیقی می تواند وضعیت روانی و فیزیولوژیکی نا مطلوب را تغیر دهد و بنا براین به شکل نوعی تحریک قبل از مسابقه و  یا به شکل آرامبخش برای ورزشکاران مضطرب بکار می رود که استفاده از موسیقی مهیج همراه با توصیه های شفاهی جهت روحیه دادن به ورزشکار و یا استفاده از موسیقی آرام جهت انجام تکنیک   Relaxation می توان بکار برد
  • موسیقی از طریق هماهنگی و شباهتهای که بین ضرباهنگ آن و حرکات ورزشکار وجود دارد به انجام ورزش کمک می کند ( کلاسهای ورزشی  البته همراه با موسیقی های اصیل و با محتوا )
  • کیفیت موزون موسیقی الگوی مهارتها  ی فیزیکی را بهبود می بخشد و بنابراین محیط بهتری برای یاد گیری فراهم می کند

سه عامل مهم در انتخاب موسیقی مناسب دخیلند :

v   تنوع در موسیقی می تواند ورزشکار را مصمم و علاقمند نگه دارد

v   صدای موسیقی باید به اندازهای کافی رسا باشد تا سرو صدای محیط مخدوش نگردد .

در صورتی که موسیقی و حرکت همزمان است ( ایروبیک ) ضرباهنگ موسیقی باید باسرعت و شدت متناسب باشد .  ( گفته میشود ضربآهنگ موسیقی باید حدود دو برابر سرعت ورزش باشد زیرا اغلب ترجیح داده می شود که ضربآهنگ موسیقی نزدیکی به تعداد ضربان قلب ورزشکار باشد) . مثلا اگر ورزشکاری با سرعت ۶۰ دور در دقیقه رکاب بزند ،ضربان قلب او تقریبا ۱۰۰می باشد و اگر متناسب با ضرباهنگ ۱۲۰تمرین کند ضربان قلب وی تقریبا همین حدود خواهد بود                                                             

نتیجه

جای هیچ شکی نیست که موسیقی می تواند بازده انجام فعالیت ها را بالا ببرد؛این نکته بسیار مهم است که همه افراد، موسیقی مورد علاقه خود را پیدا کنند تا از آن برای بالا بردن بهره کاری خود استفاده کنند. موسیقی کلاسیک ممکن است نتواند بهره وری یک فوتبالیست را بالا ببرد اما یقینآ می تواند بهره وری یک علاقمند به موسیقی کلاسیک را به هنگام ورزش بالا ببرد."موسیقی اغلب منبعی بکر برای انگیزش و الهام گرفتن در ورزش و تمرینات ورزشکاران محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات که باید به یاد داشته باشیم این است که سلیقة موسیقایی در واقع امری بسیار شخصی است و به همین دلیل از توصیه برای انتخاب نوع موسیقی پرهیز شده است زیرا این مسئله کاملاً بستگی به تصمیم شخص دارد.

با این همه توصیف از موسیقی و اثرات آن ،آیا موسیقی در مدارس و در زنگ تربیت بدنی جایگاهی دارد ؟ شما نظر دهید؟

 

/ 2 نظر / 24 بازدید
نگار

خيلي خيلي ممنون چون تو كارم از مطالبتون استفاده بهينه و مفيدي بردم بازهم متشكرم از مطالبي عاليتون .خداخيرتون بده